X
تبلیغات
رایتل
 
PRINCE OF PERSIA
جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1389 :: 03:08 ب.ظ ::  نویسنده : hj

ازآنجا که در اکثر کلاس های درسی ام در دانشگاه جامع علمی،کاربردی، دانشجویان بویژه در رشته روابط عمومی میانگین سنی بالای30 سال دارند ،اکثرآ از ضعف و کندی ذهن در یادگیری مطالب درسی از جمله حفظ واژگان انگلیسی نگران وگله مند ند ولذا همواره برای تقویت ذهن از اینجانب راهنمایی طلب  می کنند.لذا به منظور پرهیز از تکرار توصییه هایی در این باب بهتر دانستم حاصل برخی مطالعات ،تجربیات وشنیده هایم ازصاحب نظران وکارشناسان امر رااز این طریق منتشر نمایم شاید برای طالبان راه علم ودانش اندوزی مفید واقع شود.البته قبل از مطالعه این یاد داشت چند نکته را یا دآوری می کنم:

1)مطالب ذیل حاصل مطالعه چند منبع معتبروشنیده های موثق است که برخی از آنان تجربه شده است.

2)نگارش این توصییه ها بدین معنی نیست که خود به همه این موارد عمل می کنم.

3) بی شک رعایت همه موارد یاد شده مستلزم امکانات واقتضائاتی است که از توان افراد عادی خارج است ولذا بهتر است در استفاده وبهره گیری مقطعی از آنها جز در موارد بروز بیماری های خاص ناشی از کمبود مواد وعناصر حیاتی بدن آن هم پس از تشخیص طبی اجتناب کرد.

4)عوامل تقویت حافظه وقوای ذهنی در چند گروه فیزیکی،ذهنی،بهداشتی،تغذیه ای،روحی وروانی و در پایان معنوی جدا گانه آمده است.

۵)بی شک آنچه که موجب اثر بخشی در تقویت حافظه می باشد بدنبال استمرار دررعایت موارد یاد شده تحقق پذیر و مستلزم برنامه ای منظم است.

۶)در خاتمه با اطمینان نسبی می توان گفت اگر این موارد موجب تقویت ذهن نشود حداقل از تحلیل وتضعیف سریع ذهن خواهد کاست.

 

 

فیزیکیًًٍَُِ

-انجام فعالیت های ورزشی هوازی  بویژه  دویدن و کوهنوردی بطور مرتب به منظور دفع مواد سمی وافزایش برون ده قلبی وعروقی

("عقل سالم در بدن سالم")

  -اختصاص حداقل 6تا8 ساعت درشبانه روز به خواب در محیط آرام(تر جیحآ11شب تا 6صبح)

  -حفظ تناسب اندام ووزن 

  - پیاده روی در طبیعت و یا پارک و کسب انرزی از عناصر طبیعی(خاک/آب/باد)

  -قرار گرفتن در معرض تابش غیر مستقیم نور آفتاب

ذهنی

-انجام مرتب تمرینات ذهنی ومحاسبات ریاضی

- فرا گیری وتکلم به دو زبان مادری ویک زبان خارجی

-تفکر خلاق که منجر به تو لید ،خلق و ایجاد یک اثر علمی گردد         

-انجام مطالعه روزمره ونگارش وسرودن شعر 

 

بهداشتی

-استحمام روزانه

-دوری از آلودگی های محیط زیست بویژه آلودگی صوتی وهوا

-توجه به بهداشت دهان ودندان واستمرار در مسواک

-رعایت بهداشت جنسی و اعتدال در ارضای غرایز جنسی

-عدم مصرف پنیر به مقدار زیاد، بویزه پنیرهای مانده وکهنه

-عدم مجاورت با مواد سربی و فضا های آلوده به سرب

-پرهیز از خوابیدن در زیر درخت های پر برگ در ساعات شبانه

-دوری ازوسایل گرمایشی که احتراق ناقص دارند بویزه در هنگام خواب شبانه(بخارنفتی وگاز سوزمعیوب)

-دوری از امواج رادیویی والکترومغناطیس که معمولآبا تضعیف قوای شنوایی وبینایی همراه است.

-عدم تنفس عمیق وطولانی در محیط های بسته حاوی گازهای گوگرد و منوکسید کربن(همچون کارگاهها وتوالت هایی که تهویه مناسبی ندارند).

تغذیه ای

-پرهیز ازمصرف غذاهای چرب وپر حجم

-تآمین موادآلی ومعدنی مورد نیاز بدن بویژه آهن،منیزیم،مس و ویتامین های مورد نیاز بدن بویژه ویتامین b.c

-استفاده از مواد حاوی قند طبیعی(قند فروکتوز)همچون مویز(بویزه سیاه آن)،کشمش وانگور(حداقل روزی 20 دانه برای افرادسالم)

-مصرف کافی سیر ،سیب زمینی کبابی ومغز گوسفند برای رفع کدورت ذهن

-استفاده کافی از مواد انرزی زایی که موجب تسریع جریان خون می گردد.از قبیل کنجد،کندور(کنجد حاوی لیستین-چربی فسفر دار- است که برای التیام نسوج اعصاب ضرورت دارد)

-استفاده مرتب از مواد غذایی سر شار از املاح فسفر،کلسیم که بیشتر در آبزیان دریایی بویژه در میگو،میوه جات وسبزیجات تازه و لبنیات بوفور یافت می شود.

-برای تقویت ذهن روغن فندق بو دار نیزمفیداست وهمچننین گردو نیزمقوی حواس باطنی است.بادام نیز به سبب داشتن مقادیر زیاد فسفر،پتاسیم،منیزیم ،آهک،گوگرد،کلر،سدیم وآهن برای رفع ضعف قوای ذهنی بهترین خوراک ویا بهتر بگویم داروست.

-نارگیل نیز برای رفع سستی مغز بسیار نافع است وپسته برای تقویت ذهن موثر است.

-واز جمله مواد موثر دیگری که در برخی کتب رموز سلامت به آنها اشاره شده است می توان به انار ترش وشیرین(با پیهش)،کدو،شیر تازه دوشیده وسرد نشده گاو یا گوسفند(مقوی مخ)،آویشن شیرازی،اسطو خودوس ولوبیا(بواسطه فسفر زیاد)اشاره کرد.

-مصرف حداقل ۸لیوان آب معدنی در شبانه روز

 

روحی وروانی

-دوری از محیط های پر استرس واضطراب

-ایجاد شرایط وجو نشاط وشادمانی

-تماس،مشاهده واستفاده از رنگ های شاد وآرامش بخش بویزه آبی ،سبز،سفید وزرد که مو جب انبساط  خاطر

می شود

-|پر هیز از مشاهده تصاویر ی که اثر نا مطلوب بر ذهن می گذارند.

وسرانجام توصیه های معنوی

-همواره با وضو بودن

-تلاوت مرتب قرآن بویژه سوره مبارک ناس 

-حفظ وشنیدن آیات قرآن مجید

-سحر خیزی وتهجد ونماز شب

-اجتناب از گناهان کبیره همچون غیبت، تهمت، دروغ وچشم چرانی

-مداومت برذکر صلوات وذکر "یا حفیظ"(بویزه در هنگام به یاد آوردن چیزی)

 -قرائت دعای زیر قبل از شروع مطالعه

"اللهم اخر جنی من ظلمات الوهم واکرمنی به نورالفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین

آمار وبلاگ
  • تعداد بازدیدکنندگان: 16031